TRex 600 nitro

TRex 600 nitro

Základní technické údaje
  • Délka: 1160 mm
  • Výška: 357 mm
  • Průměr rotoru: 1350 mm
  • Průměr ocasní vrtulky: 240 mm
  • Objem nádrže: 440 cc
  • Letová hmotnost: zhruba 3200 g
  • Motor: OS Engine 50 Hyper
  • Serva: 3x SAVÖX SC-1258TG(0,08 sec/60, 120 Ncm (12 kgcm), 52.4g, 2xložisko), SAVÖX SB-2283MG (0,048 sec/60, 100 Ncm (10 kgcm), 69g, 2xložisko) na vrtulce, FUTABA na plynu
  • Stabilizace: Spirit
  • Governor: Align RCE-G600
  • Prijímač: Archer R8 Pro access 2.4GHz
  • Senzory: Gas Suite, FLVS ADV LCD
  • Regulátor: Align RCE-B6T with ignition
  • BEC: Jeti MAX BEC 10A
  • Baterie: 2200 mAh 7.4V LiPol
  • Provedení: karbonový trup, kovová FBL hlava, CCPM 120°, kardan
  • Výrobce: ALIGN Taiwan


To prostě nešlo mít šestistovku a nemít Align TRex. Tento model jsem koupil ve skvělém stavu z druhé ruky. Je to nostalgie, začínal jsem se 450 kou a když jí postavím vedle, skoro ji musím hledat. Na fotce to tak nevypadá, ale je skutečně velký. Velký vrtulník jsem vždycky chtěl pro jeho lepší stabilitu. Zvažoval jsem nějakou sedmistovku, ale ta by se mi výškou nevešla na polici a jinde místo není.

Konfigurace

Konfigurace vycházela z dostupných HW možností celého řetězce vysílač-prijímač-model. Původně jsem ho nakonfiguroval s letitým ale naprosto spolehlivým vysílačem Futaba FF9. Model je osazen stabilizací Spirit a governorem RCE-G600, musel jsem se vejít do osmi kanálů. Ideálních by bylo devět ale ty nebyly k dispozici. Spirit je spojen s vysilačem pomocí sběrnice, tedy po jednom drátu s nějakým protokolem. Pro mne připadal v úvahu PPM. Tedy v seriovém sledu šířek pulzů pro jednotlivé kanály počínajíc kanálem jedna. Nikde to uvedeno není ale musí to být pozitivní kódování. Pokud se použije Jeti přijímač, potřebuji nějaký s PPM výstupem. Nabízí se Jeti Duplex SAT 2, který má pouze PPM výstup. Ale bohatě postačí 3 kanálový přijímač Jeti Duplex 4. Ten má tu skvělou vlastnost, že lze na výstup Y2/E1 nastavit PPM výstup, na výstup Y1 jsem zvolil kanál 7 zapínání governoru a Y2/E3 pak servo signál z kanálu 3 - tedy signál plynu. Výhodou je, že i když je to vlastně tří kanál, tak to znamená počet výstupů pro serva, ale pokud dostane od vysílače 8 kanálů, pošle je na výstup a tím pádem mám tento počet ve stabilizaci Spirit a přes fyzické výstupy mohu řídit governor.

Jenomže doba pokročila a já se nadchl pro OpenTX vysílače. Ty totiž nemají žádné přednastavení vstupů/výstupů a mixů, kterých jsem stejně většinu nepoužil a pak mi mnoho chybělo. OpenTX neumí v základu nic. Všechno se musí napípat. Výhodou je, že je tam jen to co který model potřebuje a dá se s tím nastavit téměř všechno. Není to ale pro začátečníky. Pro ty je ale calá řada skvělých videonávodů. Pořídil jsem si tedy vysílač Horus X12S. Zásadní přínos je telemetrie, zvukový výstup aj. Hlavně všechno vybavení je za znatejně nižší cenu než má JETI. Dávat dvacku za základ vysílače a pak si přikupovat funkcionalitu není pro mě. Za 10kanálový přijímač se stabilizací dám patnáct stovek. Tohle JETI prostě nemá a navíc má JETI chybu v S.BUS protokolu (nenastavují Fail Save bit) což mi sami potvrdili.
Proto jsem použil osmikanálový přijímač ale v principu by stačil 4kanálový protože potřebuji jen dva PPM výstupy - na motor a governor. Zbytek jde po S.BUS sběrnici a tam mám plných 24 kanálů.

Seřízení

I když model létal, byl provozován na jiné vysílaččce s jiným nastavením řídící elektroniky. Nastavení není složité ale člověk si musí prolézt vsechna okna s nastavením, pochopit co tím autor mínil a co to které nastavení s modelem udělá. Spirit se dá nastavit buď z počítače/tabletu nebo mobilního telefonu. U toho telefonu se trochu vzpouzí protože každá verze aplikace je právě k té jediné verzi firmware v jednotce Spirit. Takže jsem začal upgradem. Tohle nedělám nikdy rád protože si nejsem jistý jak to dopadne. Dopadlo to dobře. Začal jsem logicky přiřazením kanálů k ovládání cykliky a dodatečným funkcím. Některé kanály bylo nutno invertovat přímo ve vysílači, to je typicky kanál plynu. Je samozřejmé, že táhla byla odpojeno od serv než bylo jasné že nejsou na koncových dorazech. Pak už se vlastně nastavuje jen cyklika aby se hýbala správným směrem společne se směrem kolektivu. Nastavení sklonu 6° náběhu a maximálního rozsahu kolektivu. Celé nastavení serv končí nastavením směru a koncových dorazů serva vrtulky. Tam je vhodné mít nainstalované listy vrtulky aby se nastavil správný směr serva a gyro vracelo ocas správným směrem. To je nejlepší při vyšším zisku gyra nastaveného na "heading lock" a otáčením modelu v ose hlavního rotoru zdali se vrtulka natáčí kam má podle toho kam se pohybuje ocas. Žádné doleva. doprava, po směru hodinových ručiček. Pěkně otočit a vidět na listech jestli budou výchylku kompenzovat. Proto je tam mám abych věděl kde je náběžná hrana. Zkontroloval jsem nastavení governoru jestli je na chladiči skutečně magnet, což se projeví bliknutím kontrolky pokud je magnet u senzoru.

Zbývá mechanika. Vždy se držím pravidlem "Důvěřuj, ale prověřuj". Proto jsem povolil a zajistil všechny kuličky a šrouby na cyklice. Tam používám modrý zajišťovací anaerobní tmel. Ten se dá ještě docela snadno uvolnit aniž je nutné spoj zahřát. Přemotal jsem některé krycí spirálové bužírky protože mi připadaly moc tuhé. To se stává časem a za normálního stavu je to opruz to dělat když to není nezbytně nutné.

Na stránce se stále pracuje - současně nový stroj v mém hangáru

27.III.2023