Stabilizace FBL vrtulníků

Na stránce se pracuje - testuji Geolink



V době, kdy všude kolem nás začínají poletovat drony s kamerou a každý takový pilot by už měl mít registraci že smí takové modely/hračky používat, hovořit o vrtulníkové hlavě s pomocnými pádly je trochu mimo mísu protože někteří mladší modeláři ji vlastně nikdy neviděli. Nicméně stále se najdou tací, kteří mají doma tento typ hlavy a chtějísi pořídit buď nový vrtulník nebo si koupí jen přestavbovou sadu. Na starší modely čím dále tím hůře. To je obecný problém, piloti raději řídí drony protože ty se vlastně řídit nepotřebují. Když všechno selže, pustíte páčky a dron se zastaví. To s letadlem nebo vrtulníkem bez přídavné elektroniky neuděláte, protože pak si model buď odnesete v igelitce nebo ho už nikdy nenajdete. Utržením pádel model nepřestane létat ale stane se prakticky neovladatelný. Musí přijít na pomoc stabilizační elektronika, která setrvačný moment pádlového systému vyrovná.
Osobně jsem se setkal se třemi systémy které se používaly kolem roku 2022

FL760 3G

Originální Align je nejjednodušší. K nastavení stačí malý šroubovák. Nastaví se orientace, reverz serv, frekvence a koncové body serva vrtulky a to je prakticky všechno. To ovšem stačí aby jednotka kompenzovala chybějící pádlovou část hlavy. Nic jiného od ní nelze očekávat.

MiroBeast Plus

Tato jednotka se u nás už moc neprodává. Stála něco kolem 3000Kč. Upgrade na Pro verzi pak dalších 99€. Jednotka je řízena 32bitovým ARM procesorem. Pro stabilizaci používá 6-osé MEMS (gyro s akceleromerem). Nastavuje se buď pomocí tlačítek ve spojení s vysílačem nebo za pomoci USB 2SYS jednotky z počítače, případně BT modulem Ble2sys se kterým lze komunikovat jak z PC, tak z mobilu, což má své výhody na letišti.
U této jednotky je naprosto nezbytné vypnout u vysílače mixování cykliky a nechat samostatně každý kanál pro křidélka, směrovku a výškovku. Žádné trimy a serva do středové polohy. Při nastavování jednotky se pak dají invertovat jednotlivá serva jak cykliky, tak vrtulky. Je důležité toto nastavit na jednotce aby mohla správně stabilizovat.
Připojení k přijímači lze podle typu a schopnostem přijímače několika způsoby. Nejsnažší je přes PPM signály. To má za následek trochu víc kabelů, což může být pro vrtulníky rozměrů 450 trochu problém. Pak je lepčí použít např. Futaba S.BUS kabel, po kterém jdou všechny řídící signály. Serve cykliky a vrtulky se připojí přímo do jednotky.
Za poměrně nemalý obnos lze upgradovat na Pro verzi. Ta umí udržet vrtulník ve zvolené letové hladině. Je ale dost nepraktické, že letový režim nelze řídit rozumně samostatným kanálem ale přepínání se dělí o kanál zisku gyra.
S manuály je to také trochu problém, protože je skoro nemožné najít manuál k nově vyšlé verzi. Že by byla v češtině, musíme zapomenout.
Za mě je to jednotka dobrá, stabilizuje velice dobře ale když vezmu v potaz cenu a možnosti Pro verze, tak se za tyto peníze nevyplatí.

Spirit

Asi nejlepší, co jsem měl v ruce. A navíc naše moravská výroba. Palec nahoru. Tuhle elektroniku mám namontovanou na TRex600 nitro.







Spirit a Geolink



Připojením modulu Geolink ke stabilizaci Spirit získáme řadu dalších funkcí vyplývajících jednak z udajů GPS pozice, tak i přesného 3-osého gyroskopu, akcelerometru a kompasu, dále čidel výškoměru, teploměru a vlhkoměru a v neposlední řadě slaserový senzor vzdálenosti až do 8 metrů.
Modul je řízen 32-bitovým ARM Cortex M33 procesorem, kterému pomáhá poslední generace satelitního systému GNSS (podpora GPS, GLONAS, GALILEO a BEIDOU satelitů).




Získaná funčnost

16.III.2023